Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

GTR 2 - parádní závody

Historie švédských vývojářů sloučených pod značkou Simbin vám je již dost možná známa, jelikož podobně šťastný osud se jen tak nevidí. Hoši začínali coby amatéři a pro F1 2002 od Electronic Arts vytvořili neoficiální GTR mod, který si svou propracovaností získal takovou popularitu, že byla Simbinu okamžitě nabídnuta smlouva na tvorbu profesionálních závodních titulů. A oni ji chytili za pačesy! Po hardcore hráči opěvovaném GTR se objevilo neméně kvalitní GT Legends a očekávaný druhý díl GTR vychází právě v těchto dnech.

Učit se řídit závodní speciály se stovkami koní pod kapotou ještě nikdy nebyla taková zábava!

GTR 2 ani o píď neustupuje z dobytých hardcore pozic, kde slaví zasloužené úspěchy, byť se kvůli tomu zřejmě opět nebude prodávat tak dobře jako třeba další pokračování Need for Speed, což je ale jedině ke škodě těch, kteří si hru nechají ujít. Nyní mají totiž ideální příležitost do rozjetého vlaku nastoupit, protože tvůrci se přeci jen rozhodli hru trochu zpřístupnit, a to velice šalamounským způsobem, který nijak nepostihuje samotnou simulaci, nýbrž nováčky poutavou formou přímo zaučí.

GTR 2 Implementace řidičské školy nepředstavuje pouze jinak pojmenovaný tutorial, který by byl ostatně stejně na nic, jelikož skutečné základy – jak se zatáčí, přidává plyn apod. – zná snad skutečně každý. Učit se řídit závodní speciály se stovkami koní pod kapotou ještě nikdy nebyla taková zábava! Čekají na vás doslova stovky úkolů spočívající v ovládnutí zrychlení, brzd či projíždění šikan. To všechno s lektorem, který vás ve formě tzv. ducha provází. Za splněné úkoly získáváte medaile, které by samy o sobě mnoho neznamenaly, mnohem důležitější však je, že se vám otevírá přístup k jakýmsi minimistrovstvím, kde si nově nabyté zkušenosti ideálně procvičíte. Byl jsem poměrně překvapen, jak rychle se podobným způsobem člověk učí. Po několika splněných úkolech, kdy je vám třeba postupně zkracován časový limit, začne pršet, čímž se značně změní jízdní podmínky či zmizí vyznačení ideální linie, se začnete cítit čím dál tím sebejistější. Velkou zásluhu na tom má právě ideální linie, díky níž nejenže jasně pochopíte, kudy je nejvýhodnější jet, ale k nezaplacení je i barevná diferenciace značící vhodná místa ke zrychlování a brždění. Jezdecká škola je nadmíru obsáhlá a neustále nabízí prostor ke zlepšování, přičemž pozdější GTR 2 úkoly už ani omylem nejsou procházkou růžovým sadem. Naopak – na jejich splnění se nadřete, nicméně zde více než kde jinde platí heslo „těžko na cvičišti, lehko na bojišti.“ V samotných závodech se s vámi totiž nikdo mazlit nebude.

Když si vypnete model poškození a pojedete na nejnižší obtížnost, dala by se ovladatelnost vozu přirovnat k Need for Speed, avšak opravdoví profíci si vypnou i takové „samozřejmosti“ jako je kontrola trakce nebo ABS systém.

Jak je z názvu patrné, hra se zabývá u nás nepříliš známou závodní disciplínou. Je jí GT mistrovství pod patronátem FIA. Autoři si pro účely hry sehnali licence z let 2003 i 2004, ovšem zastaralost je v případě hráčů, kteří se o aktuální dění v tomto závodním odvětví živě nezajímají, naprosto podružná. Hlavní je přítomnost 25 perfektně převedených žihadel od všech významnějších automobilek. Nechybí Ferrari, Porsche, BMW ani Lotus. Když se počet vozů vynásobí jejich použitím u jednotlivých týmů, jež má samosebou také své nuance, dostanete se až k velmi úctyhodnému číslu 144. Podobně puntičkářští jako u aut byl Simbin i v otázce tratí, jichž je 34. Opět využil GPS pomoci, tudíž odchylky od reálných předloh nejsou více jak centimetrové. V potaz byly dokonce vzaty i změny, jež se na okruzích udály v obou licencovaných letech.

GTR 2 Velkých ocenění se prvnímu dílu dostalo i díky obsáhlému setupu vozů, který v pokračování zachází do ještě tintěrnějších detailů. Volba pneumatik či rozhodnutí, kolik benzínu půjde do nádrže patří k těm, které na trati pocítíte při prvním přidání plynu. A to nepřeháníme. Jsou tu však desítky dalších nastavení, které se projeví jen při té nejvycizelovanější a bezchybné jízdě. I ty mohou představovat drahocenné sekundy, které se v cíli mohou hodit. Každičkou změnu na autě si můžete otestovat na trati a nechat zpracovat telemetrickým programem MOTEC, s nímž konstruktéři pracují i ve skutečnosti. Bylo však myšleno i na hráče, kteří se přišli pouze svézt. Ti pak dostanou na výběr ze tří smysluplně přednastavených vozů. Nechybí ani volba obtížnosti a manuální nastavení všemožných pomocníků. Když si vypnete model poškození a pojedete na nejnižší obtížnost, dala by se ovladatelnost vozu přirovnat k Need for Speed, avšak opravdoví profíci si vypnou i takové „samozřejmosti“ jako je kontrola trakce nebo ABS systém.

GTR 2 Rovněž umělou inteligenci protivníků si přizpůsobíte svým potřebám. Lze jim dokonce určit, zda mají jezdit agresivně nebo spíše opatrně a útočit jen při jasných příležitostech. Každopádně na jízdu protivníků je radost se dívat, ale jen do chvíle, než pochopíte, že vlastně nedělají vůbec žádné chyby! Reagují bleskurychle, skvěle využívají vzdušných vaků, cpou se dopředu a jakoby se nechumelilo přecházejí z ideální do útočné stopy. Podle mě jde o jednu z největších chyb hry, protože bezchybné počínání konkurentů notně ubírá na závodní atmosféře, k níž prostě patří vytváření tlaku v očekávání, že ten před vámi udělá nějaký ten minel. To se v GTR 2 zcela určitě nestane.

Jak už bylo nastíněno, každý si GTR 2 může udělat takové, jak to jemu a jeho jezdeckému umění vyhovuje. Ovšem ta pravá vnitřní krása hry vyjde najevo teprve tehdy, když si k ní sedne ostřílený hráč s patřičným vybavením (volant s pedály). Teprve ten ocení perfektní jízdní model, který se realitě přiblížil na dostřel a všechny ty malé, přesto skvělé detaily, jako jsou informace z boxů, posuvné sedadlo, perfektní zvukyrůzných motorů nebo dynamické počasí (i po dešti zůstává na trati voda, s níž je potřeba počítat). Ve světle toho všeho pak ani tolik nevadí, že je grafika v okolí trati poměrně strohá a vizuální model poškození nezachází do úplných podrobností. O to vyladěnější jsou však důsledky defektů v chování auťáků. Zbývá jen dodat, že v multiplayeru si to proti sobě může rozdat až 28 hráčů a pokud se vám toto množství podaří sehnat, zaručujeme perfektní zábavu.

Každopádně na jízdu protivníků je radost se dívat, ale jen do chvíle, než pochopíte, že vlastně nedělají vůbec žádné chyby!

GTR 2 je rozhodně jedním z nejlepších zástupců svého, v poslední době nepříliš zastupovaného žánru. Je na něm vidět, že ho tvořili opravdoví odborníci, navíc se značným citem pro detail i celou věc. Věřím, že skuteční závodníci se na jeho okruzích dosyta vyřádí, ostatní by se neměli bát a zkusit konečně něco jiného než do značné míry primitivní Need for Speed. Sice nemůžeme zaručit, že hře přijdete na chuť, ovšem díky dobře zpracované závodnické škole máte přinejmenším šanci.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář